Svampsoppa för tre personer

Här hemma pratar vi om att laga soppa mist en gång i veckan. Det är gott, nyttigt och framförallt billigt. Då tänker jag att jag ska lägga upp recept här när jag har lagat en soppa som är värt att spara receptet på.
Idag blev det svampsoppa. Ett pkt ekologisk champinjoner, lök, mjölk och kryddor. Denna maträtt kostade oss ca 25kr. Billigt, nyttigt och gott!!

1 pkt (250g) ekologisk champinjoner
1/2 gul lök (går bra att ta en hel om man inte har planer för den andra halvan)
Smör att steka i
5 dl mjölk
Ev lite mjöl till redning

Kryddor:
Denna gången tog jag peppar, salt, 1 buljong tärning och 2 msk torkad ramslök. Jag hade även i lite citronsaft, för att bryta av med lite syra. Men det gör man som man vill..

Rengör svampen och skiva den. Hacka löken och stek tillsammans med svampen i smör. Krydda med valfria kryddor och buljong och häll sedan i mjölken. Låt soppan puttra ihop sig och sedan mixa. Tycker du soppan är för tunn kan du reda med mjöl och mjölk (blanda ihop och vispa ner i soppan).
Idag skar jag upp en brödskiva och stekte i smör som tillbehör.
Inte den vackraste soppan, men väldigt god.

Kommentarer

Populära inlägg