Vegetarisk Bolognese

Jag har lånat två underbara böcker på biblioteket. Det är Sara Ask och Lisa Bjärbo "Mera Vego" och "Ännu mera vego". Alla recept har varit enkla och väldigt goda. Recept som får en att inse att man inte behöver trycka i sig massvis med kött hela tiden. Jag kommer skriva ner flera recept från dessa böcker i bloggen, så jag själv lätt kan söka upp dem när jag inte längre har böckerna här hemma. Med jag har gjort små ändringar  i recepten..

1 morot
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
Rapsolja att fräsa i
1,5 dl belugalinser
500 g krossade tomater
2 dl creme fraiche
2 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 tsk honung
1 msk balsamvinäger
Lite spiskummin
Salt och peppar

Riv morot och hacka löken.
Fräs mjukt i oljan och tillsätt övriga ingredienserna.
Låt puttra under lock i 25 min.  Mixa såsen med stavmixer.
Smaka av med salt och peppa.r

Kommentarer

Populära inlägg