Kålpudding

Idag blev det kålpudding till lunch. En rätt som är väldigt klassisk. Men det är samtidigt många som har svårt för denna rätt med all sin kål. Som min syster Sara som vände i dörren. :-) Det luktar även väldigt mycket kål när man tillagar rätten och det kan avskräcka några.

Men vi tycker det är en väldigt god rätt här hemma. Och såhär lagade jag den idag.

1 kålhuvud (1 kg)
400 g kalvfärs
2 dl vatten
1 tsk salt
1 krm vitpeppar

Jag skar kålhuvudet i strimlor och fräste mjukt i en kastrull. Den ska inte bli svart och bränd, men gärna lite brun så får den fram en god, söt smak.
Sedan la jag hälften av kålen i en ugnsäker form. Blandade färsen med vatten och kryddor och la smeten över kålen. Till sist la jag resterande kålen överst och satte in formen i en 175 grader varm ugn i 45 minuter.

Nästa gång kommer jag att testa steka kålen i lite sirap och eventuellt lite soja för att få lite extra smak.

 

Kommentarer

Populära inlägg