Nyponsoppa

Av nyponen jag och Otto plockade så gjorde jag nyponpure av de mesta. Jag testade göra det på två sätt. Att koka dem hela och efter att dem blivit mjuka så var det lättare att dra av skal och nyponköttet. Sedan slängde jag bara kärnhusen. Skal och kött lät jag koka med vattnet tills det blev mjukt och fint. Tillsist mixade jag smeten till en pure.
Det andra sättet skalde jag av fruktköttet direkt med kniv och la i en kastrull med vatten. Koka upp och mixade till en pure.
Vilket sätt som var bäst är svårt att avgöra. Men när man kokade dem hela blev det inte lika mycket svinn.
Att sedan göra nyponsoppa på puren är enkelt. Späd med vatten och eventuellt söta den med agavesirap eller honung. Häll i potatismjöl som är utspätt med vatten och koka upp.
Hela familjen tyckte det var supergott och det känns så lyxigt att det är gratis och väldigt nyttigt. Perfekt nu vid förkylningstider.

Kommentarer

Populära inlägg