Leilas scones

Jag vaknade tidigt eftersom jag skulle upp och jobba idag. Men jag fick snabbt inse att en dag med fysisk arbete inte skulle göra mig friskare utan tvärtom. Efter sjukanmälan och ha legat någon timme i sängen utan att kunna somna om gick jag upp och bakade scones. Första gången jag testa detta recept från Leilas bok "A piece of cake" och i sin vanliga ordning var dom söta. Hennes recept är väldigt mäktiga och söta tycker jag.

Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda 7,5 dl vetemjöl, 0,5 tsk salt, 1,5 tsk bakpulver, 0,5 dl råsocker.
Tärna 125 g kallt smör och nyp ihop det med de torra ingredienserna.
Vispa samman 1 ägg och 2 dl mjölk. Blanda alltsammans till en deg.
Kalla ut degen, med hjälp av lite mjöl. Ca 2-3 cm tjockt och stansa ut ringar. Jag gjorde det med hjälp av en kopp.
Lägg dem på en plåt, pensla med ägg och grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Kommentarer

Populära inlägg