Pullbeef med egna stekpannebröd

Vi har nu gjort pullbeef ett antal gånger och jag tycker det är lika gott varje gång. Jag har aldrig gjort pullpork eftersom vi äter i stort sätt bara ekologiskt kött. Och av någon konstig anledning så är det svårt att få tag i en ekologisk fläskkarré. Märkligt tycker jag, men vi kanske inte har kommit så långt i vårt ekologiska samhälle.
Så här gör man ekologisk pullbeef.

1 kg benfri högrev
1 gul lök
4 klyftor vitlök
1 dl ketchup
1 msk farinsocker
0,5 msk spiskummin
1 msk whisky

Lägg högreven i en ugnssäker gryta med lock. Blanda alla ingredienser förutom löken och bred på köttet. Skala den gula löken och vitlöken och skiva. Lägg ovanpå köttet.
Sätt in grytan i en 125 gradig ugn. Låt köttet gotta sig i 4-5 timmar.
Din pulled beef är klar när köttet faller isär när du drar den försiktigt med en gaffel.
Dra isär köttet med en gaffel och blanda runt alltsammans i grytan.

Vi köper ibland tortillabröd och har köttet och grönsaker i. Vilka grönsaker man ska ha i får man själv bestämma. Det ska inte vara så komplicerat, tag det du har hemma. Tinade ärtor är jättegott till, med en klick creme fraiche.
Om man vill göra egna bröd, som jag har gjort här, har jag ett gott recept.

5 dl vetemjöl
1 tsk salt
2 dl mjölk
1 msk olja

Arbeta ihop alla ingredienser till en smidig deg och dela den i 12 bitar.
Kavla ut varje del så tunt du kan.
Grädda brödet i en torr het stekpanna tills den fått lite färg på båda sidorna. Klart att servera!


Kommentarer

Populära inlägg