Kladdig chokladtårta med konjaksfikon




Idag är det min födelsedag och då måste jag ju bara lägga upp ett recept på en grymt god chokladtårta. Jag fick receptet av en kollega och vi gjorde den här hemma för första gången på nyår. Nu har jag gjort den igen och kommer göra den många gånger framöver.
Här kommer receptet..

Botten
8 torkade fikon
4 msk konjak
150 g smält smör
3 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
2 ägg
2 dl vetemjöl
ströbröd

Ta bort den hårda stammen på fikonet och dela i fyra delar. Marinera dem i konjaken i minst 20 minuter.
Sätt ugnen på 175 g.
Smält smöret och låt svalna en aning. Blanda ner strösocker, vaniljsocker och kakaon direkt i kastrullen.
Blanda ner ett ägg i taget och häll sedan i mjölet och rör om. Blanda till sist ner konjaksfikonen.
Smöra och bröa en springform med diameter 23 cm och häll ner smeten. Grädda i ca 15 minuter och låt svalna.

Chokladsmet (när jag har gjort detta så blir det mycket över. Nästa gång ska jag bara göra hälften av satsen)
150 g ljus blockchoklad
150 g mörk blockchoklad
100 g smör, rumsvarmt
2 dl grädde

Finhacka chokladen. Värm upp grädden, men låt den inte koka. Rör ner den hackade chokladen. Klicka i smöret och rör till en jämn smet. Låt svalna en stund. Häll över chokladsmeten över botten och garnera med exempelvis vit choklad eller ett par physalis. Ställ in i kylen och svalna i minst 2 timmar. Servera med en klick grädde. Går utmärkt att göra den dagen innan.

Kommentarer

Populära inlägg