Snickerdoodles


För ett tag sedan läste jag ett kakrecept i Coops tidning. Receptet på snickerdoodles innehåller vitvinsvinäger och det fångade mitt intresse. Detta måste jag bara prova. Hur kommer vinäger smaka i en kaka!?
Till min besvikelse så smakade man inte vinägern.
Vet ni varför man har vinäger i överhuvudtaget? Tillför det något med konsistensen?
Här är receptet om någon vill prova. En enkel vanlig småkaka.

3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bikarbonat
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
1 ägg
1 tsk vitvinsvinäger

Garnering
2 tsk kanel
0,5 dl socker

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda mjöl, vaniljsocker och bikarbonat i en bunke.
Vispa smör och socker fluffigt. Vispa ner ägget. Tillsätt de torra ingredienserna och vinägern. Arbetar ihop till en jämn deg.

Blanda socker och kanelen till garneringen på ett fat. Dela dagen i 20 bitar, rulla dem till kulor och rulla den sedan i sockerblandningen. Lägg kulorna glest på plåt med bakplåtspapper. Platta till kulorna lite.
Grädda mitt i ugnen tills kakorna har fått lite färg, ca 8 min. Låt dem svalna i någon minut och flytta sedan försiktigt över dem med stekspade till ett galler för att svalna helt. Förvaras torrt.

Kommentarer

Populära inlägg