Te kakor


Nu har jag inte lagt in några inlägg på evigheternas evighet. Anledningen är att jag inte har varit så kreativ helt enkelt. Jag och min familj har inte bott i vårat egna hem på två månader. Vi har besökt och arbetat på annan ort, vilket har faktiskt varit helt underbart. Vi har umgåtts med familjen och vänner och bara prioriterat just detta. Men nu har vi kommit hem och börjat leva i vardagen igen. Vilket också känns väldigt bra.
Det kreativa just nu är som det har varit den sista tiden, bak och matlagning. Men jag känner verkligen att jag får utlopp för min kreativitet på detta sätt också.
Här kommer ett väldigt gott recept på tekakor..

Tekakor från Limabacka (40st)
8 dl havregryn
1 liter mjölk
175 g smör
75 g jäst
1/2 dl socker
1 tsk salt
ca 2 liter vetemjöl

Låt havregrynen svälla i mjölken. Blanda i det smälta smöret samt jästen. Arbeta in sockret, salt samt vetemjöl. Låt jäsa ca 20 min.
Forma till tekakor, nagga. Jäs ca 30 min.
Grädda i 225 grader i ca 10 min.

Kommentarer

Populära inlägg