Plommonchutney






Jag fick plocka plommon hos min kollega idag. Jag som inte äger några fruktträd eller trädgård för den delen, blir så himla glad när någon delar med sig. Det känns så surt och onödigt att gå till affären och köpa frukt när man vet att det finns hur mycket människor som helst som har så mycket frukt nu på hösten och kan eller hinner inte ta tillvara på det. Man börjar fundera varför inte det finns fler "allmänna" fruktträd som man kan plocka av.
Så ikväll när min son somnade så började jag laga lite plommonchutney. Jag har aldrig gjort plommonchutney innan så jag lagade från ett recept i Tareq Taylors nya kokbok "Sylta, safta och lägg in". Nu står burkarna och kallnar och jag hoppas verkligen dom står och gottar till sig. För nu när jag smakade lite så var det väldigt sött. Väldigt, väldigt sött. Men jag ska inte uttala mig förrän jag har smakat den tillsammans med fläsk eller anka, som Tareq tipsade om.

15 kryddnejlikor
1 tsk korianderfrö
1 stjärnanis
1 tsk gula senapsfrö
500 g plommon
1/2 röd chili (jag använde en torkad)
1 vitlöksklyfta
1 liten gul lök
300 g socker
1 dl vatten
1/2 dl ättika (12%)

Krossa alla torkade kryddor fint i en mortel.
Kärna ur plommonen och skär dem i mindre bitar.
Kärna ur chilin och hacka den grovt tillsammans med vitlök och gul lök.
Koka upp samtliga ingredienser i en stor, tjockbottnad, rostfri kastrull och låt koka upp under lock. Ta av locket och koka vidare i ca 20 minuter.
Häll upp i steriliserade och varma glaskonserver. Sätt på locken och vänd burkarna uppochner under nedkylningen. Förvara mörkt och svalt.

Kommentarer

Populära inlägg