Bröd till små barn






Jag gör eget bröd till vår son för då vet man vad det är i och slipper salt, socker, sirap och andra onödiga tillsatser. Det är väldigt enkelt och tar nästan ingen tid alls att göra. Om man vill så kan man göra två på samma gång. När jag gör det har jag bröd till Otto i en hel månad (han äter en brödskiva om dagen, på morgonen).
Allt du behöver är..

3 krm jäst
3 dl vatten
6,5 dl mjöl (vetemjöl och fullkorn om man vill)

På morgonen eller kvällen blandar jag ut jästen med det kalla vattnet. Sedan rör jag ner vetemjöl. Ju äldre Otto har blivit ju mer har jag bytt ut vetemjöl mot dinkelfullkorn, så att magen vänjer sig sakta mot fullkorn. Nu är han 11 månader och då har jag i ca 1,5 - 2 dl fullkorn.
Sedan sätter jag på ett lock på bunken och låter stå i ca 8 timmar för jäsning. Det är bra att den får tid på sig att jäsa för då behöver man inte använda sig av så mycket jäst.
Jag sätter ugnen på 275 grader och stjälper över degen i en smörad och bröad bakform och låter jäsa under bakduk tills ugnen blir varm, ca 40 minuter. In med brödet och efter 15-20 minuter är det färdigt.
Jag skär av kanterna och låter dem torka. Mixar och så har vi egengjord ströbröd till framtida bak.
Jag skär upp hela brödet i skivor och fryser in, så är det bara att ta ut en brödskiva när det behövs. Som pålägg brukar vi ha messmör, leverpastej, hummus eller det klassiska, smör och ost. Har du några mer förslag på pålägg till små barn?


Kommentarer

Populära inlägg