Squash mandelkaka



Min sambo är inte kräsen, men en sak han inte gillar är squash. Därför var jag ju bara tvungen att göra denna kaka när jag såg att den innehöll squash. Utan att han visste vad det var i så godkände han den med belåtenhet. Efter att han fick veta vad det var i blev det minst sagt förvirrat..

8-10 bitar

3 ägg
2 dl socker
2 dl riven squash
75 g smält smör
2 dl riven mandelmassa
2 tsk riven citronskal
1 1/2 tsk bakpulver
2 1/2 dl vetemjöl

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör ägg och socker vitt och pösigt. Skala och riv squashen.
3. Vände ner squash, smör, mandelmassa och citronskal i äggsmeten.
4. Blanda bakpulver i mjöl och vänd ner det i smeten.
5. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 1 1/2 liter. Grädda kakan mitt i ugnen i 35-45 min. Känn med en sticka stod det i receptet och det gjorde jag. Den kändes bra och ingen smet följde med, men som ni ser blev den inte riktigt klar ändå. Jaja, ni kanske har bättre lycka än jag.

Kommentarer

Populära inlägg