Dammsugare







 Idag firar vi min son som blir 6 månader idag! Och det firar vi med hemmagjorda dammsugare. Ja, inte ger vi Otto dammsugare inte, men hans mamma och pappa smaskar i sig må ni tro.
Receptet har jag tagit från Tareq Taylors nya kokbok.
Receptet räcker till ca 15st normalstora. Men man kan ju göra dom hur små eller stora man vill, och då blir det såklart mer eller mindre antal.

5dl kaksmulor (Jag bakade en sockerkaka och det gick åt ca 1/3)
100 g smör
1 msk kakao
2 msk florsocker
2 tsk punch
1 ark grön marsipan (jag gjorde egen färgning och kavling och då gick det åt 300g mandelmassa)
100 g mörk choklad

Blanda smulorna med smör, kakao, florsocker och arrak.
Låt smeten stå i kylen en stund. Forma degen till en centimetertjock rulle och lägg rullen i marsipanen.
(Jag använde mig av mandelmassa, men det blir så knastrigt att tugga på. Så mitt råd är att göra som Tareq säger, använd marsipan).
Täck rullen med marsipan runt om och skär 4-5 cm långa bitar.
Doppa sedan ändarna i smält choklad. (Tips är att låta dom rinna av innan ni lägger dom på bakplåtspapper).
Förvara i en lufttät burk i kylen.

Kommentarer

Populära inlägg