Budapestrulle






Detta är min sambos favorittårta. En chokladbudapestrulle med blåbär. Det var första gången jag gjorde den och jag blev faktiskt väldigt stolt. För jag trodde att det var jättesvårt att göra en marängbotten som man ska rulla, utan att gå sönder. Men det var det inte. Kanske för jag valde att spritsa ut marängen från ena långsidan till den andra (i receptet förklaras allting).
Jag kommer göra denna igen och då ska jag ta ett helt paket med tinade blåbär och blanda i grädden. Eventuellt ska jag mosa en banan i grädden för jag tror det passar väldigt bra till.
Att ringla smält choklad över hade faktiskt en större betydelse än utseendet visade sig, då vi först smakade utan och sedan ringlade på resterande bakelse. Den lilla chokladen man får på sin bit gör faktiskt stor skillnad.

2 bottnar eller 1 stor som jag gjorde
6 äggvitor
3 dl socker
100 g mixade/fint hackade hasselnötter
2 msk kakao
1 msk mjöl
2 msk marsanpulver

Fyllning
4 dl vispgrädde
0,5 pkt frysta blåbär
1 pkt färska blåbär

Garnering
smält blockchoklad
florsocker

Vispa äggvitor hårt, fortsätt vispa medans sockret tillsätts lite i taget. Mixa hasselnötterna smått och blanda dem med mjöl, marsanpulver och kakao. Vänd försiktigt ner nötblandningen i äggvispet. Fyll en sprits med en tjock tyll (14 mm). Spritsa ut smeten på ett bakplåtspapper ifrån ena långsidan till den andra. På detta sätt spricker inte marängen när den sedan skall rullas. Denna smet skall räcka till 2 rulltårtor men jag valde att gör en större och fick även lite smet över. Grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i ca 18 min. Vänd upp på ett nytt bakplåtspapper när kakan är klar och dra loss bakplåtspappret som tårtan gräddats på. Låt svalna. Vispa grädden och blanda med de tinade blåbären och bred grädden över bottnen och strö över de färska blåbären. Rulla tårtan från den ena kortsidan till den andra. Garnera med smält mörk choklad och florsocker.

Kommentarer

Populära inlägg