Färdig surdeg

 
Jag har länge velat göra egen surdeg men har inte tagit tag i det helt enkelt. Så första steget var att bara testa en färdig surdeg. Men jag förstår inte vitsen med den. Javisst, det blev goda bröd. Men vitsen med surdeg tycker jag ska vara att man inte behöver använda sig av jäst. I alla fall av väldigt lite i så fall. Men när du använder Kron Jäst färdiga surdeg så ska du ha i 25 g jäst vilket är ett halvt paket färsk jäst. Jag använder aldrig så mycket jäst i bröden jag brukar baka.
 
 
En väldigt inspirerande bagare som inte heller tycker om denna produkt är Sébastien Boudet. Om du inte har hört när han sommarpratade i somras så tycker jag du ska göra det. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=5127848
 
Såhär skriver Sébastien Boudet i sin blogg www.brodpassion.se om just dessa färdiga surdegar man kan köpa. "Är det riktigt surdeg i burken? Svaret är NEJ! Den har ingen egen jäskraft... I det bästa fallet kan man göra en ansiktsmask med den! Vad kan vi göra åt det? Förutom om att prata om det brukar jag vända burkarna upp och ner i affärerna :) Det är lite av en protest mot lögn och ivrighet! Testa själv, det är jätte skönt och jag jag känner så mycket lättare efter jag har vänd upp och ner några burkar :) Alltså, vänd en burk och gör världen till en bättre plats!"
 


Kommentarer

Populära inlägg