Äppelskivor




En tradition i vår familj är att äta "äppelskivor" till jul. Receptet kommer från Danmark och är runda pannkaksbollar som man steker i ett munkjärn. Dom serveras varma till strösocker, som man doppar dem i. Att de heter äppelskivor är för att man egentligen har en äppelskiva i mitten, doppad i socker och kanel. Anledningen att jag har gjort dom nu på sommaren, med grädde och sylt, är att jag såg ett recept i en tidning. Receptet var inte identiskt med vårat familjerecept, så jag var ju tvungen att testa detta och jämföra.

Receptet är till 6 portioner
150 g smör
5 dl mjölk
25 g jäst
6 ägg
400 g vetemjöl
2 tsk socker
1 tsk salt

Smält smöret och tillsätt sedan mjölken. Värm till 37 grader.
Lös upp jästen i salt, socker och lite av smörmjölken. Tillsätt resten av smörmjölken och vetemjölet. Vispa till en jämn smet.
Dela äggen och separera dem. Vispa genast i äggulorna i smeten.
Vispa äggvitorna, först på låg hastighet, sedan högre, så att de blir vita och fasta. Vänd ned äggvitorna i smeten. Låt den jäsa i en halvtimme.
Stek sedan "äppelskivorna" i munkjärnet, som ska ha ganska hög värme och vara ordentligt insmord. Det är lite av en konst att vända dem, men efter ett tag hittar man tekniken. Lättast brukar det gå att göra med en provsticka eller en liten gaffel. De färdiga äppelskivorna kan du ha i ugn på svag värme i väntan på att du stekt färdigt smeten.

Själv tycker jag att vårat familjerecept är godare. Att de blir saftigare och mjukare. Detta receptet var mer frasigt än vårat. Att äta dem med grädde, sylt och florsocker fungerade bra. Men jag föredrar att bara doppa dem i strösocker.
Vi får se, till jul kanske jag lägger upp "vårat" recept.

Kommentarer

Populära inlägg