Rabarbersylt

Nästa rabarberutmaning var att göra sylt. Jag testade inte något recept denna gång utan hittade på ett eget. Det blev rabarbersylt med ingefära och kanel.

200 gr rabarber (1 stjälk)
100 gr syltsocker
1,5 cm riven ingefära
0,5 tsk mald kanel
2 dl vatten

Jag skalade och skivade upp rabarbern och lät alla ingredienser koka ihop tills rabarbern hade mosat sig. Sedan var det klart att hälla upp i väl rengjord glasburk.

Till en början var sylten väldigt lös och jag ångrade att jag hade i så mycket vatten. Men efter att den hade fått vilat i kylskåpet ett dygn blev det en perfekt konsistens. Däremot tog kanelen över i smakenl. Det var gott med kanel smak, men den blev lite som kanelsylt istället för rabarbersylt. Jag gillar ingefärssmaken och det härliga stinget som den kan ge, så mer av ingefära skulle jag kunna ta i nästa gång. Sen känns det aldrig bra med socker, så om det kan minskas lite så är det ju också bra. Det är inte sista gången jag gör rabarbersylt i alla fall. Bara början..

Kommentarer

Populära inlägg