Fröknäcke



Löjligt enkelt och gott recept. Detta smakade jag första gången hos min mamma och jag kommer göra detta knäckebröd många gånger. Och ge som gå bort gåva istället eller till en flaska vin.

2 dl majsmjöl
1,5 dl solroskärnor
0,5 dl skalat sesamfrö
0,5 dl krossat linfrö
1 tsk salt
0,5 dl rapsolja
2 dl kokande vatten

Sätt ugnen på 150 grader och gör iordning en plåt med bakplåtspapper på. Rör ihop de torra ingredienserna och blanda sedan i rapsoljan. Koka upp vatten, häll i blandningen och rör ganska snabbt.
Häll upp smeten på bakplåtspappret och bred ut den med en slickepott. Se till att plåten täcks.
Grädda i ca en timme. Den ska inte bli mörk. Låt svalna och bryt i lagom stora bitar.

När jag gjorde detta recept första gången så tog jag de frön jag hade hemma. Hela linfrön istället för krossade, oskalade sesamfrön istället för skalade, pumpakärnor istället för solroskärnor. Det gick jättebra det med, bara mängden är densamma. Så prova på, ta det du har hemma!

Kommentarer

Populära inlägg