Rabarbersaft



Rabarber, rabarber, rabarber. Man ser rabarber överallt nu i rabarbersäsongen. Så jag var såklart tvungen att testa lite olika recept med just rabarber. Något jag aldrig hade gjort var rabarbersaft. Jag hittade ett recept i en tidning, men i det receptet så skulle man ha väldigt mycket socker i. Jag tog lite mindre än halva mängden och resultatet blev bra. Eller ja, smaken var god. Det var bara när jag skulle hälla upp den heta saften i flaskorna. Flaskorna var inte värmetåliga tydligen, så ena sprack och det var bara att slänga den saften då jag var rädd för små glasflisor som säkert hade hamnat i.
Det jag inte visste när man gör saft är att man gör saftkoncentrat. Detta kanske är något alla vet, men inte jag. Men det vet jag nu, efter att ha smakat först på en väldigt stark och söt rabarbersaft. Men när jag sedan spädde ut den så blev det en mjuk söt rabarbersmak.

1 kg skivad rabarber
1,5 liter kokande vatten
3 dl rörsocker
1 kanelstång

Lägg rabarbern och kanelstången i en kastrull och häll kokande vatten över. Låt stå och dra i rumstemperatur i ett dygn.
Sila saften genom ett durkslag och häll tillbaka vätskan i kastrullen. Tillsätt socker och värm under omrörning tills sockerkristallerna har löst sig.
Använd en hushållstermometer och värm saften till 80 grader. Häll upp saften i rengjorda, värmetåliga flaskor ända upp till kanten och förslut direkt, så att ett vaccum bildas när saften svalnat.
I receptet i tidningen, som hade mer än dubbel sats av sockret, stod det att saften håller i upp till ett år. Men med "mitt" recept så vet jag inte tyvärr. Jag får lita på min näsa och smaklökar.
Att ha en kanelstång i kände jag ingen direkt smaken av. Så den kommer jag nog inte ha i nästa gång jag gör detta receptet. Däremot kanske jag ska testa att ha i lime (saften av 3 lime + rivet skal av 2 lime), som det stod att man även kunde smaksätta saften med.

Kommentarer

  1. Åh vad härligt, så somrigt och supergott med rabarbersaft! Duktigt du är!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg