Solrosbullar


3krm jäst
3dl kallt vatten
6,5dl rågsikt
1,5tsk salt
1msk honung
solros (och denna gång även pumpakärnor) till utbakning

På kvällen rörde jag ut jästen i vattnet och tillsatte sedan övriga ingredienser. Sedan täckte jag min plastbunke med ett lock och lät vila 10 timmar.

När jag vaknade nästa morgon satte jag ugnen på 275grader och en plåt i mitten. Skrapade ut den lösa degen på ett mjölat bakbord och drog ut den till en långsmal rektangel. Vek ihop degen en gång på längden så att den blev som en baguette. Penslade degen med vatten och strödde rikligt med fröna och lite rågsikt på. Sedan lät jag dom jäsa i 30 minuter.

Degen delade jag i 5cm långa bitar och la på bakplåtspapper. Sedan lät jag pappret glida in på plåten från en bricka. Sänkte värmen till 250grader och lät dom stå i ugnen i 10 minuter. I receptet står det 15-20 minuter, men mina började bli väldigt mörka efter 10minuter. Och inuti var dom också klara.

Kommentarer

Populära inlägg