Rostbröd




Att göra eget rostat bröd rekommenderar jag starkt. Det blir så mycket godare än att köpa. Och det krävs inte alls mycket energi att göra det heller, den sköter sig mest själv.
I går kväll blandade jag degen.

Rör ut 3 krm jäst med 3 dl kallt vatten. Tillsätt 6,5 dl vetemjöl special, 1,5 tsk salt, 0,5 dl solrosfrö, 1 msk linfrö och 1 msk sesamfrö. Jag täcker min bunke med ett lock och låter degen jäsa när jag sover i 8-10 timmar.
När jag vaknar går jag upp och smörar en avlång brödform och strör solrosfrö, linfrö och sesamfrö på kanterna. Jag skrapar ut degen på ett mjölat bakbord och drar ut degen till en kvadrat. Jag viker först övre långsidan mot mitten och sedan nedre långsidan. Degen får vila i brödformen en timme med en handduk över sig. Ugnen sätter jag på 250 grader. Ugnsgallret ska vara strax under mitten och en oöm plåt längst nere.
Brödformen sätts in på gallret och några isbitar läggs på nedersta plåten. 15 minuter har jag brödet inne, sedan sänker jag graden till 200 och låter brödet gräddas ytterligare i 20 minuter.
Tar ut brödet, vänder det ur formen och låter den svalna på galler.

Väldigt gott att äta det som vanligt, men underbart gott att rosta!

Kommentarer

Populära inlägg