Marulk

Jag åt världens godast fisk för ett litet tag sedan. Marulk har jag aldrig ätit förr och det var ju himmelskt gott.
Min sambo gjorde ett paket med saffransmarulk med fänkål och rosmarin.
Jag kan verkligen rekommendera detta recept och då menar jag verkligen rekommendera detta (GÖR DET!)

Till fyra portioner behöver du..
4st marulksfileér
0,5g saffran
1st vitlök
1liten fänkål
16st cocktailtomater
16st oliver, svarta
1dl olivolja
1knippe rosmarin
2msk balsamico
1tsk salt
1tsk svartpeppar
1tsk vitpeppar

Värm ugnen till 175grader. Lägg marulken på ett bakplåtspapper (jag tycker det är trevligt om man får varsitt paket på tallriken). Fördela den skivade fänkålen, hela cocktailtomater, hela oliver över fisken. Finhacka vitlöken och blanda det med olivoljan, balsamico, saffran och kryddor i en skål. Ringla över fisken och knyt sedan ihop paketen och ställ mitt i ugnen, höj samtidigt värmen till 275grader och låt den gotta sig i ugnen i ca 13 minuter.

Potatispuré
4st potatisar
25g smör
2nypor havssalt
0,3st blomkål

Koka potatisen "al dente". Mixa med kryddor och smör. Dela blomkålen till små knippor och stek dem hastigt i smör på hög värme. Servera blomkålen över potatispurén.

Skirat smör
smör
2st äggulor
1msk vinäger
1nypa salt
1nypa peppar
1msk citron, pressad

Smält smöret och försök att få det till temperatur av 50 grader. Lägg äggulorna och vinägern i en kastrull och vispa kraftigt med visp på spisen på medelvärme tills gulorna är ca 50 grader. Häll i smöret i en tunn stråle under vispning tills såsen tjocknat. Smaka av med salt och peppar och eventuellt lite pressad citron.

Kommentarer

Populära inlägg