Muffinsformar


Jag såg en gång på ett café att istället för vanliga muffinsformar hade dom tagit bakplåtspapper i naturfärg. Detta ville jag såklart testa och nu fick jag tillfälle. Jag använde mig av en muffinsplåt där jag tryckte ner klippta kvadratiska bakplåtspappersbitar.
Jag tänker även dela med mig av kanske ett av de godaste muffins grundrecept som finns, tycker jag i alla fall..

50g smör
1dl socker
1ägg
1dl mjölk
3tsk bakpulver
2tsk vaniljsocker
2,5dl vetemjöl

Smält smöret i en kastrull och låt det svalna lite. Blanda smöret och sockret så det blir pösigt och luftigt. Vispa ner ägget. Blanda mjölet, vaniljsockret och bakpulvret i en påse. Rör sedan ner det i smeten. Tillsätt till sist mjölken. Fyll formarna och låt dom stå i en 175grader varm ugn i 15minuter.
Här stoppade jag ner fem havtorn i varje muffins innan jag gräddade dom. Det ger en god liten syrlig explosion i munnen. En annan favorit är att riva ner choklad i smeten. Men man kan ju variera i oändlighet.

Kommentarer

Populära inlägg