Leverpastej

Jag har gjort egen leverpastej och oj vad gott det blir. Jag bakade av den i en brödform, se bild. Jag tänkte skiva upp den och frysa in. Dock blev den aldrig riktig klar i mitten. Så jag fick göra om och har nu bakat av den i små silikonmuffinsformar. Det blev bättre så, för det är lättare att frysa in och tina upp.
Recept för den som är nyfiken:

1,5 msk margarin
3/4 dl vetemjöl
3,5 dl mjölk
250 g späck
500 g svin- eller ungnötslever
1 st ansjovisfilé
1 st gul lök
1/2 msk margarin
1 st ägg
3/4 msk salt
3 krm vitpeppar
2 krm kryddnejlika

Smält matfettet i en kastrull. Tillsätt mjölet och späd med mjölken till en tjock stuvning. Sjud den 3-5 min. Mal späcket, blanda ner det i den varma stuvningen och låt den stå tills späcket smälter. Mal levern en gång genom grov och en gång genom fin hålskiva. Eller gör som jag gjorde, mixa tills det blir en fin smet. Tillsätt ansjovisfilén sista malningen. Skala och hacka löken fint. Bryn den lätt. Jag malde löken för att inte få lökbitar i min leverpastej, men det är en smaksak.
Kyl stuvningen när späcket smält. Tillsätt den malda levern, löken, ägget, salt och kryddor. Här kan du göra ett provkok. Du tar en liten form som du först smörjer med fett. Sedan häller du i smet och täcker med aluminiumfolie. Koka i vattenbad i 10-15min. Om man sedan ska frysa in leverpastejen får man krydda lite extra, eftersom lite smak försvinner när mat bor i frysen.
Jag rekommenderar att baka av dom i små silikonformar. Smörj formarna, häll i smeten och täck med aluminiumfolie. Grädda i vattenbad i ugn i 175 grader i ca 20min. Du kan även ta bort aluminiumfolie för att få lite yta.

Kommentarer

Populära inlägg