Antikbodens rån



Ett gammaldags bakverk som är sprött och gott. Rånjärnet är inte svåra att hantera sägs det, men det behövs övning och det upptäckte jag. Det rinner gärna ut lite smet på sidorna som då kommer direkt på spisplattan. Men fina blev de när man fick till det. I receptet står det att man ska rulla ihop dom och fylla med vaniljgrädde när dom ska serveras. Nästa gång jag gör dessa ska jag ta mindre socker, för dom blev väldigt söta. Men här är receptet jag fick när jag köpte järnet i Askersund:

2 ägg
1,5 dl socker
2,5 dl mjöl
0,5 dl vatten
125 g smör

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölet, vattnet och det smälta avsvalnade smöret. Värm rånjärnet på båda sidorna och pensla det med fett. Lägg en klick smet och bred ut den tunt. Grädda rånen 1-1,5 minuter på var sida på medelstark värme. Rulla rånen medan de är varma.

Kommentarer

Populära inlägg